Jagodzianki


Zbieranie jagód nigdy nie należało do moich ulubionych zajęć. Gdy byłam dziewczynką, był to jedyny sposób zarobienia pieniędzy na tak zwane "drobne wydatki". Starałam się wytrwać w lesie jak najdłużej i uzbierać ich jak najwięcej, ale niestety, nigdy nie należałam do tych wytrwałych i postanowienie znikało bardzo szybko, zwykle na kilka dni po rozpoczęciu sezonu jagodowego. 
Marudziłam, że za gorąco, że za dużo komarów, albo że jestem zmęczona. Nade wszystko do szału doprowadzało mnie to, iż moje rodzeństwo było zdecydowanie szybsze w ich zrywaniu. Pomimo braku sukcesów w zbieraniu jagód, w ich jedzeniu byłam i jestem mistrzynią. Uwielbiałam pampuchy z sosem jagodowym, pierogi z jagodami, drożdżowiec nimi posypany a przede wszystkim jagodzianki. 

Składniki (na 10-12 sztuk)

Ciasto
500g mąki
50g cukru
65g miękkiego masła
250ml ciepłego mleka
1 1/2 łyżeczki suchych drożdży
szczypta soli
Farsz
1/2 l jagód
1 łyżka budyniu waniliowego lub mąki ziemniaczanej
2 łyżki cukru
Kruszonka
1/2 szklanki mąki
1/2 szklanki cukru
50g zimnego masła
1 żółtko
Dodatkowo 1 białko

Przygotowanie

Mąkę razem z cukrem i szczyptą soli wsyp do miski lub do misy miksera. Dodaj miękkie masło i wetrzyj je palcami w mąkę lub zmiksuj krótko. Do ciepłego mleka wsyp drożdże i poczekaj aż zamienią się w pianę. Następnie przelej mleko z drożdżami do mąki i zagnieć gładkie, elastyczne ciasto. Gotowe ciasto przełóż do miski wysmarowanej olejem, przykryj ściereczką lub folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce do podwojenia objętości na około 1,5 godziny.
Jagody opłucz. Kiedy obeschną dosyp do nich cukier oraz budyń i wymieszaj.
Gdy ciasto wyrośnie wyjmij je z miski, odpowietrz i podziel je na około 10 równych części. Każdy z kawałków ciasta spłaszcz delikatnie palcami i na środek nałóż po czubatej łyżce jagód. Zaklej dokładnie tworząc okrągłe bułeczki. Bułeczki ułóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, przykryj ściereczką i pozostaw do podrośnięcia na około 30min.
W tym czasie przygotuj kruszonkę. Wszystkie składniki włóż do miski i szybko zagnieć do otrzymania grudkowatego ciasta.
Podrośnięte bułeczki posmaruj lekko ubitym białkiem. Posyp obficie kruszonką. Piecz przez około 25min. lub do zrumienienia w 180o C.
Upieczone wyjmij z piekarnika i przełóż na kratkę do wystudzenia.
Smacznego!
Kat



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciasto marchewkowe z kremem

Menemen- Turecka jajecznica z pomidorami

Babka jogurtowa z truskawkami i rabarbarem