Delicja makowa



Zawsze uważałam, że lepiej wychodzi mi gotowanie, niż pieczenie. A jednak to chyba pieczenie słodkości (i ich jedzenie) od zawsze sprawiało mi większą frajdę.
Pamiętam, że gdy byłam nastolatką, często prosto po powrocie ze szkoły, wyciągałam wszystkie sprzęty kuchenne i piekłam, najczęściej coś prostego, zwykłe herbatniki, albo ciastka owsiane, a później odrabiając lekcję wyczekiwałam, aż w powietrzu zacznie unosić się ich zapach.

Właśnie ze względu na miłość do pieczenia postanowiłam, że pierwszym przepisem na moim blogu będzie przepis na ciasto. A jest to ciasto nie byle jakie, bo jedno z moich ulubionych. Oryginalny przepis na nie znajdziecie na stronie https://www.kwestiasmaku.com/, a na moim blogu zapraszam na nieco zmodyfikowaną wersję.



Składniki 

Biszkopt:
4 jajka
1/2 szklanki cukru
1/2 szklanki mąki pszennej
3 łyżki mąki ziemniaczanej
2 łyżki suchego maku

Krem:
250g serka mascarpone
300ml śmietanki kremówki
1 łyżka cukru pudru
1/3 szklanki kremu orzechowo czekoladowego
40ml espresso lub bardzo mocnej kawy
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii 
1 łyżka żelatyny

Polewa:
100g gorzkiej czekolady
130ml śmietany kremówki

Dodatkowo:
konfitura malinowa
maliny do dekoracji
sok z cytryny i woda do nasączenia biszkoptu

Przygotowanie

Biszkopt
Ustaw piekarnik na 180oC. Dno tortownicy wyłóż papierem do pieczenia.
Oddziel białka od żółtek. Przesiej mąkę pszenną i ziemniaczaną. Przygotuj cukier.
Zacznij od ubijania białek. Gdy zaczną się pienić, stopniowo, łyżka po łyżce dodawaj cukier i ubijaj, aż powstanie gęsta, lśniąca piana. Do tak ubitej piany, dodawaj kolejno żółtka cały czas ubijając. Następnie, w dwóch partiach dodaj przesiane mąki, mieszając szpatułką po dodaniu każdej z nich. Na koniec wsyp mak i jeszcze raz delikatnie wymieszaj. Ciasto przelej do tortownicy i piecz około 30min. lub do tzw. suchego  patyczka. Wyjmij z piekarnika i pozostaw do ostygnięcia w tortownicy. Następnie wyjmij z tortownicy odkrawając ciasto za pomocą nożyka od brzegów tortownicy.

Krem
Żelatynę zalej odrobiną wody i odstaw do napęcznienia. Gdy wchłonie całą wodę przełóż ją do gorącej kawy i wymieszaj do całkowitego jej rozpuszczenia. 
Do miski włóż schłodzoną śmietanę i mascarpone. Dodaj cukier puder i aromat waniliowy i ubij na lekką, puszystą masę (odłóż około 4 łyżek do dekoracji). Następnie dodaj krem czekoladowy oraz kawę i zmiksuj krótko, uważając aby nie "przebić" kremu. Na koniec dodaj schłodzoną kawę z żelatyną i krótko zmiksuj.

Polewa
Śmietanę wlej do rondelka i podgrzej, ale nie gotuj. Czekoladę pokrusz na kawałki i zalej gorącą śmietaną. Odstaw na chwilkę, a następnie wymieszaj do uzyskania lśniącej gęstej polewy.

Składamy ciasto
Wystudzony biszkopt przekrój na dwa blaty. Każdą połowę nasącz syropem przygotowanym z pół szklanki wody, 2 łyżek cukru, łyżki soku z cytryny i łyżeczki ekstraktu waniliowego. Na dolną połowę biszkoptu nałóż krem (ja najpierw okrągłą tylką wykonałam pierścień dookoła zewnętrznej krawędzi biszkoptu, a dopiero później pokryłam nim cały blat). Warstwę kremy przykryj konfiturą malinow (ja użyłam świeżo zrobionej) a następnie nałóż drugi blat. Całość polej czekoladą. Udekoruj odłożoną śmietaną i malinami.


Smacznego!
Kat



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ciasto marchewkowe z kremem

Menemen- Turecka jajecznica z pomidorami

Babka jogurtowa z truskawkami i rabarbarem